Wat willen we bereiken?
We willen een economische gezonde gemeente zijn voor onze ondernemers en inwoners. Dit wordt zichtbaar in voldoende werkgelegenheid en levendige (winkel-)kernen. Hiervoor werken we samen met ondernemers aan een beter ondernemersklimaat, specifiek voor het midden- en klein bedrijf (MKB).
Onze doelen voor 2020 zijn:
- We willen zoveel mogelijk nog beschikbare bedrijfskavels verkopen.
- We streven naar een beter ondernemersklimaat voor het midden- en kleinbedrijf, resulterend in een hogere positie in de rapportage 'MKB-vriendelijkste gemeente'.
- We stimuleren toekomstbestendige en duurzaam ingerichte bedrijventerreinen en winkellocaties.
- Uit recreatie en toerisme willen we meer economisch profijt halen.
- NEXTgarden is in 2030 economisch krachtig, energieneutraal, klimaatbestendig en circulair. Hiermee creëren we een toekomstbestendig glastuinbouwgebied.
Indicatoren
Verplichte indicator | Meetbaar resultaat | W2018 | B2019 | B2020 | B2023 |
Vestigingen van bedrijven | Aantal vestigingen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-74jr* | 107 | 125 | 128 | 130 |
Functiemenging | Aantal banen in verhouding** tot aantal woningen. | 44% | 44% | 45% | 45% |
* Uitgaande van een stabiel aantal inwoners (1.000) stijgt het aantal vestigingen van bedrijven en daarmee de werkgelegenheid.
** Bij 50% zijn er net zoveel banen (betaalde arbeidsplaatsen) als woningen. Onder de 50% zijn er minder banen dan woningen.
Indicator | Meetbaar resultaat | W2018 | B2019** | B2020*** | B2023*** |
Verkopen bedrijfskavels | Aantal verkochte hectare | 3,7 | 1,1 | 2,8 | 0,8 |
Verbeteren ondernemersklimaat | Cijfer rapportage 'MKB-vriendelijkste gemeente' **** | 6,2 | - | 6,8 | 7 |
* Werkelijk geleverde hectares in 2018
** Raming grondexploitatie t.b.v. begroting 2019. De werkelijke verkopen zijn tot september 2019 Bedrijventerreinen 7,5 ha en Bergerden 3,5 ha.
*** Raming grondexploitatie per 1 juli 2019 t.b.v. begroting 2020
**** Elke twee jaar (2018, 2020, 2022) voert MKB-Nederland het onderzoek naar de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland uit, door ondernemers te bevragen in een enquête. Het onderzoek berust op vier pijlers: Tevredenheid van de ondernemers over de eigen gemeente, het imago van de gemeente bij ondernemers buiten de gemeente, communicatie en beleid met betrekking tot het midden- en kleinbedrijf, gevoelswaarde lokale lasten.