4. Onderwijs

Wat gaan we doen in 2020?

Basisonderwijs (doel 1)

  • De basisscholen en de kinderopvang werken met een integrale ondersteuningsstructuur voor kinderen van 0-12 jaar. Samen met ouders, basisonderwijs, kinderopvang,  Passendwijs, Jeugdgezondheidszorg en maatschappelijk werk werken we aan de versterking van de integrale ondersteuningsstructuur op scholen en de kinderopvang, zodat kinderen en jongeren optimale ontwikkelingskansen hebben. We hebben hierbij meer aandacht voor vroegsignalering en preventie. De gemeente stimuleert deze samenwerking mede door jeugdartsen en schoolmaatschappelijk werk te subsidiëren.
  • Om onderwijsachterstanden te voorkomen werken we voortdurend samen met het onderwijs en de kinderopvang aan een doorgaande ontwikkelingslijn en onderwijsachterstandenbeleid. Dit doen we in de werkgroep Doorgaande Ontwikkelingslijn en in het LEA (lokale educatieve agenda). Thema's hierbij zijn de verdere IKC-ontwikkeling, visie voor het onderwijs 10 - 14 / 0 - 18 jaar, peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
  • Voor de muzikale vorming en cultuureducatie in het onderwijs brengen we partijen samen. Om zo verenigingen en / of professionals in te schakelen. De inzet van sport- en cultuurcoaches speelt hierbij een belangrijke rol. Zie ook programma 5.
  • Samen met de sport- en cultuurcoaches gaan we in 2020 door met de sportkennismakingsprogramma’s. We monitoren de beweegvaardigheden op de basisscholen. We bewerkstelligen dat jaarlijks vijf scholen een sport- en beweegplan maken. Hierbij is ook aandacht voor buiten spelen en gezonde leefstijl. Ook stimuleren we de realisatie van beweegvriendelijke / open schoolpleinen en het benutten van aanwezige sportvoorzieningen.

Onderwijshuisvesting (doel 2)

  • Samen met de schoolbesturen voeren we de eerste termijn uit van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).
  • We gaan verder met de voorbereiding van OBC de Heister in Bemmel en IKC het Sterrenbos in Huissen.
  • Daarnaast starten we met de voorbereidingen van IKC de Doornick in Doornenburg en IKC de Vonkenmorgen in Gendt. In de voorbereidende fase voeren we waar nodig een massastudie uit, stellen een programma van eisen op, gaan de benodigde vergunningen verkrijgen en selecteren een architect.
  • Wij zetten ons ook in 2020 in om concrete afspraken te maken over medegebruik en verhuur van onderwijsruimten in relatie tot het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.

Onderwijs/educatie en leerlingenvervoer (doel 3 en 4)

  • Per 1 januari 2020 breiden we de subsidie voor peuteropvang en voorschoolse educatie uit naar 320 uur per jaar voor peuteropvang (van 6 uur in 2019 naar maximaal 8 uur per week per 2020) en voor voorschoolse educatie naar 640 uur per jaar (van 12 uur in 2019 naar maximaal 16 uur per week in 2020). Doel van de uitbreiding is het vergroten van de kansen voor kinderen van 2-4 jaar met (een risico op) een taalachterstand.
  • Het huidige regionale programma voor de bestrijding van schooluitval (VSV) loopt af in augustus 2020. We gaan regionaal dit programma en de activiteiten evalueren, praten met stakeholders in het onderwijs, sociaal domein en arbeidsmarkt en gezamenlijk een nieuw programma schrijven voor de periode 2020-2024. Hierbij hebben we extra zorg voor jongeren in een kwetsbare positie.
  • Voor het schoolvervoer zoeken we met ouders naar alternatieve mogelijkheden van vervoer. In 2020 besluiten we of we structureel doorgaan met het project 'Samen Leren Reizen met OV of fiets' van MEE Gelderse Poort.
  • Vanaf augustus 2020 brengen we naast het doelgroepenvervoer ook het leerlingenvervoer onder bij de BVO DRAN/AVAN. We werken hierbij samen met gemeenten in de regio.

Laaggeletterdheid (doel 5)

  • Minimaal twee keer per jaar besteden wij bij landelijke themaweken (zoals de nationale voorleesdagen en de week van de alfabetisering) expliciete aandacht aan laaggeletterdheid. Dit doen we door communicatie naar en activiteiten voor inwoners, professionals en / of vrijwilligers te organiseren. 
  • We streven naar een laagdrempelige ondersteuning voor laaggeletterden. Samen met het taalnetwerk Lingewaard / Overbetuwe bieden we in 2020 een volledig (in)formeel educatie aanbod rondom taal, rekenen en digitale vaardigheden. 
  • We continueren in 2020 de inzet van de taalcoördinator Taalnetwerk. De taalcoördinator weet wat er lokaal speelt omtrent laaggeletterdheid, maakt verbindingen tussen vraag en aanbod, onderhoudt contacten met (mogelijke) vindplaatsen en signaleert knelpunten. 
  • We trainen professionals en vrijwilligers ook in 2020 op het herkennen van laaggeletterdheid. Hiermee willen we meer laaggeletterden vinden en doorverwijzen naar ondersteuning. Het gaat hierbij vooral om laaggeletterden met een Nederlandse achtergrond. Laaggeletterden met een migratieachtergrond zijn vaak eerder in beeld. We maken onze ondersteuning toegankelijker door in begrijpbare taal te communiceren.