Financiële positie

Bezuinigingen met toelichting

In onderstaande tabel zijn de bezuinigingen opgenomen.

bedragen x € 1.000

2020

2021

2022

2023

Bezuinigingen

1. Veiligheid

a. Budget uitvoering APV en bijzondere wetten

16

16

16

16

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

a. Opbrengst reclame in openbare ruimte

 70

 70

70

70

3. Economie

a. Subsidies economische zaken

20

20

20

20

4. Onderwijs

a. Onderwijsvergoeding

0

134

134

134

5. Sport, cultuur en recreatie

a. Exploitatiebijdragen binnensport

0

70

70

70

b. Huur buitensportaccommodaties

0

0

35

35

c. Vastgoed, onderhoud gebouwen

0

0

50

50

d. Vegen bij evenementen

0

10

10

10

e. Subsidies monumenten

0

28

28

28

f. Verkoop reststroken

100

100

0

0

g. Strategisch bomenbeheer

15

15

30

30

6. Sociaal domein

a. Calamiteitenbudget subsidies

17

17

17

17

b. Wijkplatforms

25

25

25

25

7. Volksgezondheid en milieu

a. Verwerking snoeiafval

0

50

75

100

    -correctie afvalstoffenheffing

0

-13

-19

-25

b. Kosten papiercontainers

0

48

48

48

9. Bestuur en ondersteuning

a. Annuïtair i.p.v. lineair afschrijven

275

250

225

200

b. Budget nieuw beleid

25

25

25

25

Totaal bezuinigingen

563

865

859

852

Programma 1. Veiligheid

a. Budget uitvoering APV en bijzondere wetten
Het budget van de post uitbestede diensten zal naar beneden worden bijgesteld van € 41.000 naar € 25.000. Dit budget heeft betrekking op de opvang van zwerfdieren. Daarvan is de afgelopen jaren minder gebruik gemaakt. We passen het budget vanaf 2020 hier op aan.

Programma 3. Economie

a. Subsidie economische zaken
De subsidie voor de Greenport Arnhem Nijmegen van € 7.500 wordt ondergebracht bij NEXT-garden. Daarnaast wordt een bedrag van circa € 12.500 bezuinigd op dienstverlening aan ondernemers, economische stimulering en promotie.

b. Opbrengst reclame in openbare ruimte
Wij onderzoeken de mogelijkheid voor ondernemers om reclame te maken in de openbare ruimte.
Er mag worden uitgegaan van een opbrengst die ligt tussen de € 1,00 en € 3,00 per inwoner per jaar voor een middelgrote gemeente. Voor de gemeente Lingewaard betekent dit, uitgaande van een voorzichtige raming van € 1,50 per inwoner een bedrag van € 70.000.

Er is een integraal reclamebeleid nodig om te bewerkstelligen dat reclame de sociale, economische en ruimtelijke kwaliteit van de gemeente ondersteunt. Daarbij hebben we drie doelstellingen:

  1. Vergroting van de kwaliteit van de openbare ruimte door buitenreclame zorgvuldig in te passen;
  2. Eenvoudige regelgeving, zodat verenigingen en ondernemers weten waar ze aan toe zijn;
  3. Optimaliseren van de gemeentelijke opbrengsten uit buitenreclame.

Programma 4. Onderwijs

a. Onderwijsvergoeding
De vergoeding van het gymnastiekonderwijs is op dit moment op verschillende manieren in contracten vastgelegd. Als deze contracten aflopen, op 1 januari 2021, dan kunnen we deze vergoeding harmoniseren. Als wij de gymvergoeding gaan berekenen volgens de Beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs, dan kunnen wij hiermee € 150.000 per jaar besparen (t.o.v. 2019). Op die manier wordt de gymvergoeding overal in de gemeente op dezelfde, wettelijk bepaalde manier berekend.
Voor de aanschaf van de eerste onderwijsleerpakketten en andere reguliere onderwijstaken is per jaar ongeveer € 16.000 die tot op heden niet apart werden begroot. Dat passen we nu aan. Per saldo wordt een bezuiniging van € 134.000 gerealiseerd.

Programma 5. Sport, cultuur en recreatie

a. Exploitatiebijdragen binnensport
Dit budget is bestemd voor het opvangen van een tegenvallende exploitatie bij een van de beheerders. Contractueel is vastgelegd dat achteraf bekeken wordt wat het exploitatieresultaat is van deze accommodatie en dat er dan maximaal € 70.000 bijgedragen kan worden. In de praktijk is dit de afgelopen jaren niet nodig geweest. Daarnaast worden de contracten per 01-01-2021 aangepast.

b. Huur buitensportaccommodaties
Momenteel loopt een onderzoek naar het harmoniseren van huurtarieven voor al onze accommodaties. Opvallend is dat de huurbaten voor een kunstgrasveld hetzelfde zijn als die voor een natuurgrasveld. Wanneer we meer in lijn met de landelijke verhuurnormen meegaan, dan kunnen de huuropbrengsten per veld opgehoogd worden.

c. Vastgoed, onderhoud gebouwen
Door het gebruik in relatie tot het (soms ruime en verouderde) aanbod te optimaliseren, door multifunctioneel gebruik te bevorderen, kunnen gebouwen worden afgestoten voor herontwikkeling of verkoop. De eenmalige opbrengsten én de structurele besparing in onderhoudskosten leiden tot een bezuiniging. Verder onderzoek hiervoor is nodig, omdat om de bezuinigingen te kunnen realiseren soms eerst investeringen moeten worden gedaan. De bezuiniging wordt ingeschat op € 50.000 structureel met ingang van 2022.

d. Vegen bij evenementen
Door de inkoop van het vegen bij evenementen efficiënter in te richten, verwachten we vanaf 2021 een bezuiniging te kunnen realiseren van € 10.000. Hierbij blijft het uitgangspunt dat de voorkeur uitgaat naar lokaal aanbesteden.

e. Subsidies monumenten
Er is al meerdere jaren sprake van onderuitputting van dit budget. Het budget wordt bijgesteld naar een realistisch niveau. In de begroting van 2020 wordt de subsidie voor monumenten met 50% gekort. Het totale bedrag dat na bezuiniging  hiervoor beschikbaar blijft is € 27.500.  Door dat de provincie op elke euro gemeentelijke subsidie 70 eurocent subsidie verstrekt blijft er voor  het beheer en onderhoud van particuliere monumenten  in totaal nog € 46.750 beschikbaar.

f. Verkoop reststroken
 In de gemeente Lingewaard wordt het project reststroken uitgevoerd. Dit project loopt door tot 2022. Doel van het project is om in de hele gemeente:

  • het gebruik van de openbare ruimte te controleren;
  • in gebruik genomen grond te beoordelen op verkoop aan inwoners;
  • in gebruik genomen niet verkoopbare grond weer de openbare functie terug te geven;
  • verkoop van reststroken die geen toegevoegde waarde hebben als openbare ruimte.

In de afgelopen jaren is de opbrengst van de verkoop van reststroken overgeheveld naar een bestemmingsreserve. De opbrengst van € 100.000 per jaar wordt voor de resterende jaren 2020 en 2021 toegevoegd aan de algemene middelen.

g. Strategisch bomenbeheer
Door het invoeren van Strategisch boombeheer kan het boomonderhoud op een effectievere manier uitgevoerd worden. Door te investeren aan de voorkant van het proces (uitgebreidere inventarisatie waarbij de snoeibehoefte in beeld gebracht wordt) kan de uitvoering (het snoeien van de bomen) efficiënter uitgevoerd worden tegen lagere kosten. De kostenbesparing is loopt op tot structureel € 30.000 per jaar met ingang van 2022.

Programma 6. Sociaal domein

a. Calamiteitenbudget subsidies
Enkele jaren geleden is het calamiteitenfonds ingevoerd als gevolg van de bezuinigingen van 2012 op de subsidies van sportverenigingen en culturele instellingen. Het fonds bedroeg € 30.000 en was bedoeld voor verenigingen die door de bezuiniging in financiële problemen zouden komen. Deze regeling gold voor vier jaar en is vanaf 2017 toegevoegd aan het reguliere budget. Van het calamiteitenbudget is € 12.600 ingezet voor de indexering van subsidies.
Van het beschikbare budget is dus nog structureel € 17.400 beschikbaar.

b. Wijkplatforms
Met de wijkplatforms is de afspraak gemaakt dat ze het overblijvende budget van jaar 1 kunnen inzetten in jaar 2. Desondanks zien we dat in de afgelopen jaren de wijkplatforms minder uitgeven dan er aan budget beschikbaar is. Deze onderuitputting is in de loop van de jaren toegenomen en bedroeg 40 tot 50% van het totale budget. Voor het jaar 2019 wordt een onderuitputting van 70% verwacht.
Samen met de platforms wordt overigens invulling gegeven aan Lingewaard Doet en het speelruimteplan. Via deze route zijn ook de nodige budgetten beschikbaar.

Programma 7. Volksgezondheid en milieu

a. Verwerking snoeiafval
Afvoer van groenafval gebeurt jaarlijks tegen hoge kosten.
Groenafval is in basis een grondstof. Door dit groenafval om te vormen tot grondstof  besparen we of de afvoer- en stortkosten. De nieuwe grondstof heeft marktwaarde als biomassa .Afhankelijk van het aanbod zal het groenafval maandelijks worden verwerkt tot houtsnippers. Deze houtsnippers verkopen we dan als grondstof (biomassa) en hoeven we niet meer als afvalstof af te voeren. Dit leidt tot extra inkomsten oplopend tot € 100.000 structureel met ingang van 2023.

b. Kosten papiercontainers
Er wordt gezocht naar een alternatief voor de huidige brengvoorziening voor oud papier en karton bij Jonge Kracht. De huidige voorziening is mede gelet op de omvang en de daarmee samenhangende verkeersbewegingen niet langer verantwoord in een woonwijk of nabij een sportpark.

Programma 9. Bestuur en ondersteuning

a. Annuïtair i.p.v. lineair afschrijven
De meeste investeringen worden tot en met 2019 lineair afgeschreven. Door voor alle investeringen te kiezen voor annuïtaire afschrijving wordt gedurende een aantal jaren (8-12 jaar) een jaarlijks aflopende, technische bezuiniging gerealiseerd. Dit levert een bezuiniging op van € 275.000 met ingang van 2020, die jaarlijks met € 25.000 terugloopt. Het beleid met betrekking tot afschrijvingen, dat is opgenomen in de Nota activabeleid, moet hierop worden aangepast. Vooruitlopend hierop doen wij u in het raadsvoorstel bij de Begroting 2020 al een voorstel voor deze aanpassing. De aangepaste Nota activabeleid zal in de loop van 2020 aan de raad worden voorgelegd.

b. Budget nieuw beleid
In de begroting is een “budget nieuw beleid” van € 50.000 opgenomen. Vanuit dit budget kan het college middelen toekennen voor nieuwe ontwikkelingen waarvoor elders in de begroting nog geen middelen beschikbaar zijn. Het budget kan worden gehalveerd. We moeten dan terughoudend omgaan met het toekennen van budget voor nieuwe ontwikkelingen.