We beschrijven hier alleen de verbonden partijen die zijn ingedeeld in toezichtarrangement 3 ‘groot belang’. Dit zijn, conform de Nota Verbonden Partijen en raadsbesluit van 15 juni 2017, de volgende vier verbonden partijen:
Werkvoorziening Midden Gelderland
Vanaf 1 januari 2018 zijn alle bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven overgedragen aan Scalabor. De frictiekosten voor Presikhaaf zijn hierdoor een jaar eerder genomen. De financiële gevolgen die samenhangen met Presikhaaf Bedrijven zijn reeds structureel opgenomen in de programmabegroting 2018. Hiermee zijn alle risico’s in de bedrijfssfeer geëlimineerd. Gemeente Lingewaard is geen deelnemer van het bedrijf Scalabor. Lingewaard heeft Scalabor via een aanwijzingsbesluit aangewezen als uitvoerder van de sociale werkvoorziening. De raad heeft in het najaar van 2018 een besluit genomen over het overdragen van Presikhaaf Bedrijven naar de MGR Sociaal Domein. Deze verbonden partij zou bij het updaten van de nota verbonden partij niet langer in arrangement 3 ingedeeld hoeven worden.
ODRA
De ODRA is een sinds 1 april 2013 opgerichte organisatie die namens de gemeente Lingewaard de Wabo-taken onderdelen bouwen en milieu op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving alsmede een aantal specialistische taken op het gebied van milieu, archeologie en ruimtelijke ordening uitvoert. Een groter werkpakket leidt logischerwijs tot hogere kosten. De financiële risico’s van de ODRA zijn als gering tot matig beoordeeld op grond van hun jaarrekening 2017. Vanaf de start van ODRA is er op basis van inputfinanciering gewerkt. In het najaar 2018 heeft het Algemeen Bestuur besloten om met ingang van 1 januari 2020 een beheerste vorm van outputfinanciering in te voeren. Eind 2018 is ODRA gestart met de voorbereiding voor de overgang naar outputsturing.
BVO Doelgroepenvervoer
Ten aanzien van het doelgroepenvervoer was er in de afgelopen jaren sprake van budgetoverschrijdingen. Kostenbeheersing heeft in 2018 een belangrijke impuls gekregen door de (financiële) sturingsinformatie frequenter en gericht op continue monitoring te verbeteren. Demografie en andere factoren maken dat de vraag naar vervoer de komende jaren fors zal stijgen. Dit betekent dat naast kostenbeheersing ook kostenbeperking van belang is. Dit gebeurt door het vervoer optimaal te organiseren en door in te zetten op maatwerk, eigen kracht en vrijwilligers. Per saldo zal nog steeds sprake zijn van een toename van de kosten. Op 27 juni 2019 is door de gemeenteraad van Lingewaard besloten om het leerlingenvervoer per 1 augustus 2020 in te brengen bij de BVO DRAN o.b.v. de huidige kwaliteitseisen voor het leerlingenvervoer.
MGR Sociaal Domein Midden Gelderland
De MGR is een uitvoeringsorganisatie waarin Lingewaard participeert. De samenwerking heeft een modulair karakter waar de modules inkoop, onderwijs, werkgeverservicepunt en werkgeverschap SW onder vallen. De raad heeft in het najaar van 2018 een besluit genomen over het overdragen van Presikhaaf Bedrijven naar de MGR Sociaal Domein (WgSW). Behoudens de voorziening met frictiekosten zijn de taken overgedragen. De financiële risico’s van de MGR zijn als gering tot matig beoordeeld.