5.1 Wijzigingen t.o.v. jaarrekening 2018
Ten opzichte van de jaarrekening 2018 is het totaal aan grote risico’s (met een risicoscore van 15 of hoger) kleiner geworden. Dit komt vooral doordat de financiële gevolgen van de brand in het gemeentekantoor beter in beeld zijn. De wijzigingen in de risico’s met een risicoscore lager dan 15 worden onderstaand weergegeven.
De kans bestaat dat de gemeente in geschillen met derden te maken krijgt met schadeclaims. Ter mogelijke dekking hiervan wordt daarop een bedrag opgenomen in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag is lager dan bij de jaarrekening 2018.
Het risico ten aanzien van de uitrol accommodatiebeleid is nieuw ten opzichte van de jaarrekening 2018. Dit betreft het risico van samenhangende projecten. Hierin is de mogelijkheid opgenomen dat extra kosten kunnen ontstaan op een project als een samenhangend project bijvoorbeeld vertraging oploopt.
De gemeente loopt bij beëindiging van een (tijdelijk) dienstverband meer risico. Door wijzigingen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) en Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) wordt de gemeente verplicht transitiekosten te betalen bij de beëindiging van de aanstelling, bovenop de WW-kosten en bovenwettelijke uitkering. De kosten voor ontslag zullen hierdoor stijgen. Dit risico is nieuw ten opzichte van de jaarrekening 2018.
De btw-vrijstelling op sport is ten opzichte van jaarrekening 2018 komen te vervallen omdat de financiële gevolgen hiervan zijn opgenomen in de meerjarenbegroting.
Het risico Veilig Thuis is nieuw ten opzichte van de jaarrekening 2018. Als gevolg van de toename van de aanmeldingen Veilig Thuis gaan de kosten mogelijk stijgen.
Een risico wat nu niet is gekwantificeerd, maar de komende jaren relevant wordt, betreft de herverdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds per 2021. In programma 9 is hierover al tekst opgenomen. Het Rijk en gemeenten hebben in 2018 afgesproken om de verdeling van de middelen in het sociaal domein en de verdeling van de andere middelen in het gemeentefonds de komende jaren integraal te herzien. De heroverweging van de financiële verhouding en de herziening van de verdeelmodellen sociaal domein zijn gericht op een invoering van een nieuwe verdeling van het gemeentefonds per 2021. Dat wil zeggen dat in de Meicirculaire 2020 de nieuwe verdeling bekend gemaakt dient te worden. De herziening zal niet leiden tot een oplossing van het probleem van onvoldoende macrobudgetten voor met name Jeugd. Het macro budget blijft gelijk, alleen de verdeling wordt anders.
Mede door de toevoeging van € 3.000.000 uit de algemene reserve aan de reserve sociaal domein zijn de risico’s voor de Wmo eigen bijdragen en de Wmo vervoersvoorziening ten opzichte van de jaarrekening 2018 komen te vervallen.
Ten opzichte van de jaarrekening 2018 is het risico op een lagere verkoopwaarde op de gronden Muijland nieuw. De gronden zijn aangewezen om te verkopen. De aanwezige grondverontreiniging heeft echter invloed op de verkoopwaarde van de gronden.
De totaal benodigde weerstandscapaciteit is verhoogd met € 50.000 ten opzichte van de jaarrekening 2018.
5.2 Positieve risico’s
Er is een akkoord met de regio en de provincie om het bedrijventerrein Agropark een brede bestemming te geven. Begin 2020 wordt het bestemmingsplan hiervoor definitief vastgesteld. Hierdoor kan worden voorzien in de toenemende vraag naar bedrijventerreinen. De ombestemming biedt meer bedrijven een mogelijkheid tot vestiging. Dit heeft een positief effect op werkgelegenheid in de gemeente.
De gemeente zet breed in op duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is de plaatsing van 5.000 zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed. De opbrengst hiervan moet deels het energiegebruik compenseren en wordt deels terug geleverd aan het energienet. Dit is onderdeel van de energietransitie van de gemeente.