Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

H. Goede interne en externe communicatie

De inwoner staat centraal en dat vraagt om duidelijke, transparante en betrouwbare communicatie.

Wij zetten de lijn voort om samen met inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties onze plannen uit te voeren. Door ideeën uit de samenleving op te halen, initiatieven vanuit inwoners te ondersteunen, problemen samen op te lossen en inwoners mee te nemen in noodzakelijke ontwikkelingen. Het kan daarbij per rol en situatie verschillen hoe inwoners en gemeente met elkaar omgaan. Het moet helder zijn wat inwoners van de gemeente mogen verwachten.

In onze communicatie komt dit als volgt terug:

  • We stimuleren nadrukkelijk het communiceren in heldere taal.
  • We vinden het belangrijk dat inwoners brieven en andere teksten goed begrijpen. Sinds 2018 is er een lezerspanel van ongeveer 15 inwoners.  In 2020 willen we minimaal tien brieven of teksten voorleggen aan het lezerspanel. Het gaat om brieven en teksten die de gemeente regelmatig stuurt aan inwoners, of één keer stuurt aan heel veel inwoners. Bijvoorbeeld over burgerzaken, afval of belastingen. De leden van het panel geven aan of ze de tekst begrijpen, of ze informatie missen of overbodig vinden.
  • We breiden de toepassing van de interactiewijzer verder uit. Hiermee bepalen raad en college welk interactieniveau bij welke opgave past en wat inwoners van ons mogen verwachten.
  • We gaan meer ophalen, onderzoeken, verbinden en analyseren welke signalen inwoners, ondernemers, organisaties, verenigingen en media afgeven (offline en online). En wat dit betekent voor beleid en uitvoering en onze communicatie hierover.
  • Onze medewerkers weten wat wij van hen verwachten.