Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

D. Omgaan met bezwaren, klachten en informatieverzoeken

Bezwaren
In de wet is geregeld dat bezwaarschriften binnen een termijn van 12 weken dienen te worden afgehandeld wanneer gebruik wordt gemaakt van een onafhankelijke klachtadviescommissie. Streven is om bezwaren zoveel mogelijk binnen die termijn af te handelen. Wanneer dit niet lukt is er de mogelijkheid om de afhandelingstermijn met 6 weken te verlengen. Toch lukt het niet om alle bezwaren binnen deze termijnen af te handelen. Dat komt omdat bezwaren steeds ingewikkelder zijn geworden. Een trend die we al een aantal jaren zien en die zich doorzet.

Niet verplichte indicator

 Meetbaar resultaat

W2018

B2019

B2020

B2023

Behandelen bezwaarschriften

 Afhandeling bezwaren binnen 12 weken:

48%

60%

65%

75%

 Afhandeling bezwaren binnen 18 weken:

81%

85%

85%

90%

Klachten
Iedereen kan over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of haar heeft gedragen een klacht indienen bij dat bestuursorgaan. Klachten dienen informeel binnen 4 weken of formeel, na advisering door de klachtadviescommissie, binnen 10 weken afgehandeld te worden (beide met de mogelijkheid van verdaging met 4 weken). Zowel de gemeente als de inwoner is ermee gebaat dat klachten snel worden opgelost. In verband met een spoedige afhandeling van een klacht is het streven klachten zoveel mogelijk informeel af te handelen.

Niet verplichte indicator

 Meetbaar resultaat

W2018

B2019

B2020

B2023

Klachten

Percentage klachten dat informeel wordt   afgehandeld.

91%

> 85%

 > 85%

>90%

Wob-verzoeken
Wob-verzoeken moeten volgens de wet worden afgehandeld binnen 4 weken nadat het verzoek is ontvangen, met de mogelijkheid van verdaging met 4 weken. De tijd die nodig is voor afhandeling van de Wob-verzoeken is erg afhankelijk van de gegevens waarom wordt verzocht en de ervaring leert dat de verzoeken complexer worden en dus relatief veel tijd kosten. Doel is echter om bij Wob-verzoeken zo spoedig mogelijk een besluit te nemen en waar het kan aanvragers van de gevraagde stukken te voorzien.

Niet verplichte indicator

Meetbaar resultaat

W2018

B2019

B2020

B2023

Wob-verzoeken

Percentage WOB-verzoeken dat binnen de 4 wekentermijn wordt afgehandeld

46%

80%

>60%

>75%

Percentage WOB-verzoeken dat binnen de 8 wekentermijn wordt afgehandeld (na verdaging)

92%

-

>80%

 >90%